Hvor bliver solen af ?

Ja, hvor er den henne?

Jamen den kommer jo sammen med det nye “kuld” forventningsfulde børn, som starter til maj.

Vi glæder os meget til at lære dem at kende. Give dem en god start i S´FO'en, samt hjælpe dem ind i skolen på en god måde.

Jeg er en af dem der skal tage imod de nye børn, og jeg har selvfølgelig gjort mig nogle overvejelser om, hvordan vi kan gøre det bedst muligt.

Det at møde børnene ude i deres institutioner og skabe sammenhæng mellem fortid og nutid, syntes jeg er en god ide.

Det er vigtigt, at lære børnene godt at kende og tage ud-gangspunkt i det fundament, som allerede er skabt i børnehaverne og arbejde videre derfra.

Hos os har vi besluttet at skabe sammenhæng i perso-naledækningen, hvilket betyder at Christel og jeg dækker både formiddag og eftermiddag, så børnene hurtigt kan lære de voksne at kende.

Børnene skal jo blive trygge i de nye rammer og opbygge tillid til os, samtidig med at huset og områdets nye muligheder bliver udforsket. Så det er vigtigt, at de møder glade, nærværende, troværdige og lyttende voksne. Voksne der viser interesse for deres forskellige oplevelser, så de føler sig værdifulde.

Børnene skal lære hinanden at kende. Vi skal hjælpe dem med at lære området, de gældende regler og rutiner at kende. De skal indføres i SFO’ens traditioner og lære at vælge til og fra omkring de forskellige aktiviteter der er i vores hus.





Det er en hel ny verden der åbner sig for dem, så en tæt voksenkontakt om formiddagen og en mere fri tilværelse om eftermiddagen, hvor man indgår i den samlede SFO på lige fod med de andre, mener jeg er en god kombination. Og så med os som de primære pædagoger på sidelinien.

Om formiddagen mener jeg , at det er vigtigt at lave nogle faste rutiner og lave ugeplaner som gør det tydeligt for både børn og voksne, hvad der skal ske og hvornår. Det giver også forældrene mulighed for at følge med i sit barns nye tilværelse og snakke om det, der hjemme.

Vi skal lave ugeplaner med faste rutiner og forskellige aktiviteter, der afspejler SFO’en og samtidig viser et billede af skolen.

Så derfor syntes jeg også det er vigtigt at have en løbende dialog med børnehaveklasselederen. Vi skal sammen beslutte, hvad der er en god idé, at indvie børnene i, inden skolestart.





En ugeplan kunne f.eks. se sådan ud:

Mandag: kl. 9.15 samling

kl. 10.00 leg og bevægelse (evt. tumlesalen)

Tirsdag: kl. 9.15 samling

kl. 10.00 besøge skolens bibliotek og låne bøger til højtlæsning

Onsdag: kl. 9.15 samling

kl. 10.00 gå i billedkunst og være kreative

Torsdag: kl. 9.15 samling

kl. 10.00 rundvisning på skolen

Fredag: kl. 9.15 samling


Samlingerne skal bruges til at lære hinanden at kende, hygge snakke, synge, højtlæsning, lære at lytte til hinanden og spise frugt. Herefter skal vi lige ud og have lidt frisk luft inden dagens program kl. 10.00.

Ture ud af huset skal bruges til at lære nærmiljøet at kende. Lære børnene, hvordan man færdes i trafikken og være sammen, som en stor gruppe, der tager hensyn til hinanden. Ture ud af huset kunne også være at besøge børnenes børnehaver, med det formål at børnene finder styrke i, at være kommet videre og får vist nogle af deres nye kammerater, hvor de kommer fra.

Vi skal jo også besøge børnehaveklassen. Her har jeg tænkt på, at det kunne være spændende at bytte børn. At vi tage os af børnehaveklassen en hel dag og de nye børn får lov at være i klassen, sammen med børnehaveklasselederen og opleve, hvordan det er at gå i skole.

Alt det skal vi i fællesskab nå på 2 måneder Puh! ha!, bare vi når det hele.

Men hvad gør det, bare solen skinner sammen med børnenes øjne, og at de syntes det er et dejligt sted at være. Et sted, hvor der er plads til, at man kan lege frit med hinanden - på tværs af alder og køn og skabe nye venskaber.

Og så gør det jo heller ikke noget, hvis de også glæder sig til at komme i skole - vel.

Mange hilsner
Susanne Skattekisten





[Forside] [Leder] [Fælles indlæg] [Skattekisten]

[Piratskibet] [Tømmerflåden] [Caféen]