Demokrati
Når disse linjer læses, har Skolebestyrelsen netop aflagt sin årlige beretning. Der har været valg til SFO'ens forældreråd. Og til Caféens Brugerråd. Og til skolens elevråd. Og Skattekistens Børneråd. Det er også i disse uger, der holdes generalforsamlinger i de forskellige sports- og spejdergrupper.

Vi kender nok alle til at stønne over, at vi skal til endnu et møde, hvor nogen gerne ser, at flere engagerer sig og melder sig til en eller anden form for tillidspost. Omvendt er det også spændende at have medindflydelse på, hvordan udvikling sker - uanset om det drejer sig om en skoleklasse, en SFO, en national eller international forsamling. Det drejer sig om at have indflydelse.



Netop det, at børnene skal have en fornemmelse af at have medindflydelse på deres hverdag og at føle sig som en del af en demokratisk proces, vil være i SFO'ens fokus det kommende par år. I disse måneder er vi ved at lave en aftale med kommunens forvaltning om vores udviklingsmål for de kommende to år. Her vil det være et væsentligt element, at vi skal udvikle vores arbejde med børne-, bruger- og forældreråd. Meget kan nå at ændre sig, inden målene er sat endeligt op, for ikke at tale om, hvordan vores hverdag kan se ud i slutningen af 2014, når aftalens mål skal være opfyldt. Der er mange ting, der skal beskrives, som f.eks. hvordan vi får børnenes og forældrenes ønsker formidlet ind til rådet - og den anden vej: Hvordan formidles beslutninger ud til alle. Og hvor stor indflydelse kan et barn i 0. klasse håndtere? Og hvor meget kan en ung i 7. klasse klare? Hvor meget bestemmelse ønsker personalet at lægge til de forskellige råd, så vi stadig har styr på de overordnede linjer?

Det kommer der med garanti mange diskussioner ud af, den kommende tid. Men det er jo netop også udtryk for medindflydelse og demokrati, at en sådan proces diskuteres både blandt børn, forældre og personale.

Flemming Brandt
[ Forside ] [ Leder ] [ Piratfest ] [ Skattekisten ] [ Tømmerflåden ] [ Caféen ]