NYHEDSBREV JANUAR 2015
Fra ledelsen Skattekisten Piratskibet Tømmerflåden
Pas på mig

Vi har så mange opgaver, vi voksne. Når vi er på arbejde. Og når vi har fri. Jeg ved ikke, hvordan man gør den slags op. Men jeg er ikke i tvivl om, at vi har mere travlt i dag, end vores forældre havde. På trods af alle de teknologiske fremskridt. Der skal ske noget! Hele tiden!

Det samme skaber vi for vores børn: De har også så mange opgaver. I skolen. Og når de har fri. De har lige så travlt som vi – og meget mere travlt end vi havde, da vi var børn. Børnene har fået en lang arbejdsdag, og de mange tilbud i fritiden skal også tilgodeses. Når børnene så har fri, skal alle de sociale medier vedligeholdes, musikken skal høres. Scoopy Doo og Store Nørd kalder, og så er der også lige legeaftalerne, der skal huskes.

Børnene skal guides, hjælpes, så de kan håndtere de mange indtryk i løbet af en dag. Derfor er børn, der lever i dag, i meget tættere med kontakt med voksne, end blot for få år siden. Børn skal skærmes og passes på – men skal også have oplevelser, der hjælper dem til at håndtere de besværligheder og udfordringer, de vil møde senere i livet. Det er en svær balance. Vi skal jo være der, når det gælder.

Kim Larsen har i sangen Dengang da jeg var lille berettet lidt om, hvordan han husker sin barndom. En barndom, hvor han meget af tiden var overladt til sig selv, sin egen fantasi og til at drage sine egne erfaringer:

… spøgelser

der stod og grined

i den mørke trappeopgang

Jeg lukkede mine øjne

lod som ingenting

og løb forbi

ud i det fri
Kim Larsen synger om det, mange år efter. Det var oplevelser, han tilsyneladende ikke fik voksnes hjælp til at klare. Oplevelser, han har båret med til i dag. Hvordan ville vi håndtere det, hvis vores børn fortalte om lignende tanker i dag? Kim Larsen slutter sin sang sådan:

Dengang da jeg var lille

var der ingenting

der var forbi

Det er lige præcis det: Vi ønsker jo, at vores børn skal have den bedst mulige start på alt det, der ikke er forbi. I SFO bestræber vi os på at finde den balance: At skabe rammerne, så de børn, der har brug for os voksne og vores tilbud om aktiviteter og samvær, får deres behov opfyldt. Samtidig med, at andre børn får mulighed for tid uden voksnes indblanding. Vores opgave er at skabe en atmosfære, så børnene får mulighed for pause fra de mange krav, kan få tid på egen hånd og møde deres ”spøgelser i den mørke trappeopgang”. Uden at vi blander os. Og så skal vi alligevel være der, når det gælder.

Det er kunsten – som forældre og som pædagoger: at give plads til, at børnene kan drage deres egne erfaringer. Det er så let at blande sig, når små konflikter opstår. Når et barn har svært ved at løse en opgave. Ofte har vi jo løsningen, det vil være så let. Samtidig må udfordringerne ikke blive større end, at de kan bringes videre med i livet som gode, brugbare erfaringer.

Hvor ville det være dejligt at have en krystalkugle, så vi kunne se, hvilke af vores børns livserfaringer, der bringer dem frem mod et harmonisk liv som voksne!

Flemming












Arkiv
Redaktionen: SFO-leder Flemming Brandt (ansvarshavende), Pernille Skau Nørgaard (redaktør) Til Top