NYHEDSBREV MAJ 2020
Fra ledelsen Den fælles SFO
Små historier fra hverdagen - eller sammen hver for sig


00.A

Børnene er så små ved at tage de nye rutiner til sig. Der er ting, som minder om det, som de gjorde i børnehaven og ting, som gøres på en anden måde her.

Når vi er indenfor, så lærer vi dem lidt efter lidt, hvordan det foregår i skolen, når de skal være stille. Vi, voksne, bruger nogle bestemte tegn, når der skal være ro f.eks. klapper, siger ssh-lyd eller sætter en cirkel med rød, gul eller grøn op. Eller vi sætter mindfulness musik på i den periode, som der skal være stille.

Vi har også et tegn, som skal bruges, når de skal på toilettet. Måske dit barn har lyst til at vise dig det?

Vi øver også at sidde i ca. 10 min, hvor de er stille og skal tage hånden op f.eks. når de laver noget i den blå mappe eller vi læser højt af en bog/lytter til en lydbog med ”Prop og Berta”. Dette er godt at vænne sig til, for i skolen skal der nogle gange være arbejdsro, når der laves opgaver.

Vi ser glade børn, som gerne vil være med til det vi laver i løbet af dagen. Nogle går i gang med det samme, andre skal lige se det lidt an eller hav en hjælpende hånd og så er de også i gang.

Børnene virker meget fordybet, når de laver kreative ting eller noget i deres blå mappe. Det er en fornøjelse at se på.

I frikvarterne kan de lege med alle fra klassen indenfor det afgrænsede område. Vi har en kasse med udelegetøj, som tingene skal tilbage i efter brug. Alle børnene skal hjælpe med at passe på det. For vi har kun det legetøj, som vi har. De gør en indsat for at finde tingene, når noget bliver væk.


Når vi er udenfor og laver fælleslege, så er vi i de opdelte grupper. Dette så børnene lærer nogle lege, som de kan bruge i frikvarterne og fordi det også er godt at kende lege, hvor de kan lege en masse sammen.


Vi har talt med børnene om, hvad de godt kan lide at lave på SFOen/”i skolen” og hertil har de svaret:

Jeg kan lide at lege med … (navnene på dem fra klassen)

At være ude på legepladsen

Jeg kan lide at lege Banke banke bøf

At lave det billede med papirerne og hjertet på (det de lavede i anledningen af mors dag)

At tegne i den blå bog (den blå mappe)

At tegne

Jeg kan lide at høre Prop og Berta

Frikvartererne

At lege udenfor

At lave kreativt og at synge

At høre Peter Pedal

At lave opgaver

Det er kedeligt (at lave opgaver).
Jeg vil hellere lege


Jeg kunne godt lide at lave billede.
Min mor blev glad. Det var ligesom Valentines day




Vi har også spurgt dem om, hvad de savner fra deres børnehave:

Jeg savner at gynge

At rutsje

Den store legeplads

Jeg savner nogle af børnene. (og siger navnene på dem)

Jeg savner to af de voksne

Nej, jeg savner ikke børnehaven

At lave papmasker og kaniner

På et tidspunkt, så kan vi heldigvis tilgodese noget af det, som børnene savner fra børnehaven.

Vi har en store legeplads, som lige nu benyttes af 1.klasse i frikvartererne.

Der er der gynger og en rutsjebane.



Husk, at I altid er velkommen til at tage fat i os i Piratskibet eller skrive til os, hvis der er noget, som undrer eller bekymre jer.

Det er også vigtigtig, at I fortæller os, hvis der sker forandringer i jeres barns liv, så vi kan være ekstra opmærksomme på jeres barns trivsel.

Eigil, Troels, Kim og Bolette








00.C

Så startede vores nye maj-børn og her er en lille hilsen fra 00.C

De første par uger er gået inde i gruppe 1 og 2 i 00.C og sikke nogle dejlige uger med masser af nye indtryk, oplevelser og nye kammerater.

Vi bliver hver dag mødt af søde, glade og forventningsfulde børn, der bare har været super seje og de virker allerede til, at have fundet sig godt til rette i deres nye hverdag og omgivelser.

De er rigtig gode til at lege, både med de kammerater de kendte i forvejen, men en masse nye venskaber er også begynde at spire.

Der er flere der kender andre børn på skolen. F.eks. en fra vejen, en som gik i børnehaven sidste år eller andre børn, som de glæder sig meget til at lege med, når vi på et tidspunkt, må lege på tværs af klasserne igen.

Her i maj og juni, vil vi bruge en masse tid på at lære at gå i skole.

Vi lærer regler som f.eks. at man skal række fingeren op, når man vil sige noget. Vi har nogle særlige tegn f.eks. har vi et tegn der hedder sommerfugleklappet. Det bruger børnene, når der er en der svare på noget og man ville have svaret det samme. Så laver vi selvfølgelig opgaver, kreating, tager på tur og lege udenfor så meget vi kan.

Vi har spurgt børnene hvad det bedste ved at starte skole er, og de svarede:

At få nye venner, have frikvarter, vores highfive hænder vi har lavet til at løbe stafet med, lege, lave perleplader, 10ér mad, gaven vi lavede til mors dag og så var der nogle der glædede sig rigtig meget til vi kan komme i gymnastiksalen og til vi må lege på den store legeplads.

Rie






Vi vil ha’ hverdagen tilbage

Det plejer at være noget anderledes, når vi modtager kommende 3. klasser, må man sige.

Både med børnene, men også Jer forældre, som vi ikke ser så meget.

Eksempelvis vores årlige grillfest, hvor vi har muligheden for at lære hinanden lidt at kende, bli’r jo i disse tider desværre ikke afholdt, øv øv.

Nå, men vi glæder os til forhåbentlig snarligt mere normaliserede tider, hvor vi har en pæn del flere børn at passe. Lige nu er det jo ikke mange af Jeres børn vi ser, men der er dog nogle, der dukker op hver dag, og det er rigtig dejligt.

Desværre, for dem der er her, kan vi ikke komme til vores dagligdagsting, som kreativt værksted, billard, bordtennis, eller computerne. Alt foregår jo udendørs, også selv om det drypper lidt fra oven, og der har indtil videre kun været en lille time, hvor vi måtte trække ind og spille lidt kort.

Heldigvis er her nogle drenge der gider spille fodbold, ind i mellem også nogle piger, som ellers foretrækker at hygge sig lidt på stylter, eller hvad de nu kan finde på de timer de er her.

Det fungerer egentlig fint, selv om jeg godt kan forstå, hvis nogen savner lidt flere legekammerater at være sammen med.

Men vi prøver at få det bedste ud af det, ud fra de vilkår der nu engang er der nu, og med et kæmpe ønske om: ”KOM NU TILBAGE HVERDAG”

Henrik


Velkommen til Tømmerflåden

Når førskolebørnene flytter fra børnehave til SFO, flytter også alle de børn, der går i anden klasse. De flytter over skolegården, til nye lokaler og til Tømmerflåden.

Allerede inden de flyttede havde vi dem på besøg en gang hver uge. De besøg stoppede brat for et par måneder siden, men har alligevel nok gjort flytningen nemmere.

Det tror vi i hvert fald på.

Under normale forhold ville vi derfor nu have rigtig mange nye børn i Tømmerflåden, som vi skulle lære navnene på. Vi var hjulpet lidt på forhånd af alle besøgene, men det kan alligevel godt være svært.

Så mens vi glæder os til at alle kommer tilbage, og gerne ser flere end vi ser, er det lidt lettere at lære de nye navne, når det kun er et par stykker ad gangen.

Det er vist også lidt cool at være blevet bandt de store, der går i Klub.

Pernille


Fra en tur på byggeren

I en tid hvor der er flere vokse i hver klasse, og klasserne er mindre end normalt, er der også flere pædagoger i skole hver dag.

I sidste uge havde jeg glæden ved at være på Byggeren med en fjerdeklasse. Den halvdel af klassen jeg var sammen med lavede bål.

Der blev kløvet brænde efter alle kunstens regler, bål blev bygget op, vi lærte forskellen mellem et romerbål, et vikingebål og det svære indianerbål, som de fleste prøvede kræfter med.

For at få ild, blev der brugt kræfter på tændstål og birkebark - det er sværere end man skulle tro, og alle var meget optagede og engagerede i arbejdet.

Hen ad eftermiddagen blev der mere fri leg, om end bålet stadig var i centrum. Det var her, følgende samtale fandt sted:

Jeg vil lave en røgmaskine, så vi kan være indianere.

Okay, hvordan er din røgmaskine bygget op?

Det ved jeg ikke. Det er en pind!


Tak for en skøn dag

Pernille










Arkiv
Redaktionen: SFO-leder Eva K Lassen (ansvarshavende), Pernille Skau Nørgaard (redaktør) Til Top