|
Maleværksted
|
Vi har gennem den sidste måned haft maleværksted mandag og onsdag.
Det har været meget søgt, og der har været en dejlig atmosfære af fordybelse og hyggesnak børnene imellem. Børnene har malet meget forskelligt alt fra pokemon, sommerfugle, mennesker, regnbuer, busser til abstrakte malerier mv.
Flere af børnene kommer ind i maleværkstedet for enten at fortsætte på et igangværende maleri eller for at lave et nyt ét. Det er dejligt at se, at børnene bruger deres fantasi og er fordybet omkring det i længere tid.
En regnvejrsdag var der næste 20 børn på en gang, af et par omgange, og det kunne man faktisk slet ikke høre at der var.
Børnene har efterhånden tage rutinen til sig med hensyn til at tage et forklæde på, skrive
|
|
|
|
navn og klasse på papiret og afslutningsvis vaske hænder samt hænge forklædet på plads igen.
Og der er børn, som på eget initiativ tilbyder at være hjælpere før og efter, til at sætte det hele frem eller til at ryddet det hele op.
Vi er så småt begyndt på at eksperimentere lidt med det, som børnene maler f.eks. kan det kombineres med udklip fra et Anders And blad eller andre blade.
En pige ville gerne have tape på, så der kunne laves striber/former på maleriet, og det ville andre også gerne prøve.
Hvis I ligger inde med gamle/slidte Anders And blade eller andre magasiner, som I alligevel skal kassere, så vil vi meget gerne have dem på SFOen.
Bolette
|
|
|
|
Børnerådet
|
Her deltager der to børn fra hver klasse, 10 børn i alt, fra henholdsvis 0.A, 0.B, 1.B, 2.A og 2.B.
Til det første møde i børnerådet har vi talt om, hvilket nyt legetøj børnene ønsker sig og hvilke fælleslege, som vi kan lege sammen udenfor.
Vi har også talt om at de igen kan lege alle steder, på kryds og tværs af klasserne og hvad de synes om det.
Hvilket legetøj ønsker I jer, at vi skal købe til SFO?
|
Indenfor: |
|
|
Ludo – det ville flere af børnene gerne have
|
|
Biler og biltæpper
|
|
Unospil
|
|
Puslespil med 50-100 brikker f.eks. med dyr på. Måske også et stort et på 500-1000 brikker, som vi kan bygge på længe
|
|
Lego med små klodser og mennesker
|
|
Gormiti figurer
|
|
Figurer, som man kan strække ud, så de bliver lange i armene og benene
|
|
|
|
|
|
|
|
Figurer der kan skyde f.eks. soldater mv.
|
|
Transformer
|
|
Et nyt bordtennisnet
|
|
Store og små perler
|
|
Byggeklodser
|
|
Magformers, så kan vi bygge huse mv.
|
|
En metalstige der kommer ned i noget slim
|
|
Spil hvor man skal stikke små pirat sværd i og så springer det pludselig op
|
|
|
|
|
Udenfor: |
|
|
En boomerang der har to kanter og er lavet af træ
|
|
Fodbolde, som er god og som kan skyde hurtigt
|
|
Kridt
|
|
En basketball
|
|
|
|
|
|
|
|
Kængurostylte i børnene størrelse til at hoppe på
|
|
Grønne stylter, men også nogle gule for de er til større fødder
|
|
Hulahop ringe
|
|
Små sjippetorve
|
|
Tennisbolde
|
|
Net til fodboldmålene
|
|
Små fodboldmål
|
|
|
|
|
Hvad vil I gerne lege sammen af fælles lege udenfor?
|
|
Pokemon Go med en skærm
|
|
Jeg melder krig imod
|
|
Rundbold
|
|
Komme på en cykeltur sammen
|
|
Bål i bålhytten, så kan vi lave pandekager, kakao med små skumfiduser i og snobrød
|
|
|
|
|
|
|
Indenfor ønsker børnene at:
|
|
Sy noget
|
|
Lave figurer af piberenser
|
|
|
|
|
Hvad synes I om, at I kan lege alle steder og på kryds og tværs af klasserne – lige som I kunne inden det kom Corona?
Alle var enige om, at det var dejligt.
|
Det er dejligt, at jeg kan lege med flere nu
|
|
Det er dejligt, at jeg kan spille fodbold med de store børn
|
|
Dejligt at vi ikke kun har et område, for før havde vi ikke mål (fodboldmål), men det har vi nu
|
|
Før var nogle områder bedre at lege på end andre. Og så kunne man kun lege sammen med dem fra ens egen klasse
|
|
|
Bolette
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrubtudsen Bella
Nogle børn fra 2.A kommer gående med en skrubtudse, som en af børnene holder forsigtigt i hånden.
Voksen: Hvor fandt I den henne?
Børnene: Nede i en kloak. Den var fanget, og så prøvede vi at redde den.
Voksen: Hvordan fik I fat i den?
Børnene: Vi hældte lidt vand ned i kloakken og så kom den ud. Så kaldte vi den for Bella, fordi det var en pige.
Voksen: Hvordan kunne I se, at det var en pige?
Børnene: Det kan man se, for den havde en streg. (Peger nederst på sin egen ryg, der svarer til tudsens ryg/bagbenene)
Voksen: Hvordan kan man se, at det er en tudse og ikke en frø?
Børnene: Tudser har vorter og det har frøer ikke.
Voksen: Hvad skete der så?
Børnene: Den kunne godt lide mig (barnet der holdt den) og så tissede den på mig. Så bar vi den ud i skoven og sagde farvel til den. Vi så den lægge æg. De var meget små og orange
Voksen: Hvor lang tid var I sammen med Bella?
Børnene: Det var vi i to frikvarter og en halv SFO.
Voksen: Har I set den siden?
Børnene: Nej det har vi ikke. Ikke siden vi satte den ud i skoven.
|
|
|
Cirkusstylter
Det er blevet rigtig populært at bruge vores artiststyler, og vi kunne helt sikkert låne det dobbelt ud hver dag, hvis vi havde flere.
Vi har indført pant, der skal lægges pant i form af et penalhus, når stylterne lånes. Børnene får penalhuset tilbage, når de afleverer stylterne.
Det betyder at alle stylter er på plads hver dag.
Stylterne koster ca. kr. 1000,- parret, så de skal helst ikke bliver væk.
Kenneth
|
|
|
|