NYHEDSBREV MAJ 2022
Fra ledelsen Den fælles SFO Skattekisten Piratskibet Tømmerflåden
Fra en skoleleders perspektiv

NU nærmer sommeren sig med hastige skridt.

Det er fantastisk at se det liv der udspiller sig, når man en fredag eftermiddag går en tur gennem Tømmerflåden, videre til Piratskibet og ender i de inspirerende uderum bag bygningerne.

Jeg møder 2 børn der med åben dør mod gården ved Tømmerflåden lytter til musik og danser i tosomhed, overværer drenge og piger der dyster i skak, jeg taler med børn og voksne i køkkenet i Piratskibet, der har lavet mad af rester fra ugen der gik, som et bidrag til klimaet og den grønne profil, for så senere at hilse på pædagoger der lærer børnene at håndtere værktøj, mens bålet varmer de omkringsiddende.

Der er høj puls på boldbanen og samtaler om regler i fællesskabet. Netop den legende, kreative og sansende tilgang, ser jeg, som værende kendetegnende for pædagogernes vigtige arbejde med børnene i naturlige dannelsesprocesser. Det gør, at pædagogerne ofte ser andre sider af det enkelte barns kompetencer og er dermed, både i skole og fritidsdelen, en meget vigtig samarbejdspartner og innovator i udvikling og afdækning af barnets personlige og sociale kompetencer.

Efter en intens og indholdsrig dag i skolen kan fritidsdelen rammesætte aktiviteter, der giver mulighed for at danne og vedligeholde relationer eller der gives plads til egen leg og fordybelse som en del af en restituerende proces af dagens indtryk.

Den skaber muligheder for, at barnet kan træffe selvstændige valg i et frirum, hvor muligheder er givet og samtidig lærer at være vedholdene og kreativ gennem legen for derigennem at øve sig i hensynet til fællesskabet.

Jeg går forbi vindmøllen og hilser på forældrene, der smilende og tålmodigt venter på at legen er slut på legepladsen, inden de tjekker ud for i dag.

God weekend.
Carl Rudolph-Lentz
Skoleleder









Arkiv
Redaktionen: SFO-leder Eva Lassen (ansvarshavende), Pernille Skau Nørgaard (redaktør) Til Top