NYHEDSBREV MARTS 2020
Fra ledelsen Den fælles SFO Skattekisten Piratskibet Tømmerflåden Fra den studerende
Maleprojekt af skillevægge i Piratskibet




































Maleprojektet

Mit navn er Monica og jeg er studerende i Piratskibet.

I min praktik har jeg fået muligheden for at male nogle skillevægge sammen med børnene. Jeg gik straks i tænkeboks for at finde ud af hvordan væggene skulle males.

Efter jeg havde snakket med børnene i SFO’en, søgninger på nette, sparring med personalegruppen og snakke med min studiegruppe, fandt jeg frem til hvordan de 4 vægge skulle males.

Væg nr. 1 skulle udfyldes med en masse børnehænder på den ene sidde og på den anden side skulle en smuk svane, tegnet af Kaneya (studerende ovre i Skattekisten) være.

Børnene havde selvbestemmelse ang. hvilke farver de ønskede på deres hænder og hvor mange gange de ville sætte dem på væggen. Det resulterede i en masse forskellige håndaftryk og en meget smuk væg.

Svanen skulle males og det blev et vinterferieprojekt. De af børnene som ønskede at være med til at male kom hen og var med til selv at bestemme, hvilke farver svanen skulle males i.

Jeg havde selv en tanke om at svanen skulle være hvid/grå, men børnene gav udtryk for at hver fjer skulle have hver sin farve, hvilket blev indfriet.

Svanen blev til en regnbuesvane, svømmende i vandet og med en græsplæne i baggrunden fyldt med de smukkeste blomster i alle mulige farver.

Væg nr. 2 skulle lige som nr. 1 udfyldes med masser af børnehænder.

Børnene fik selv lov til at vælge hvilke farver der skulle på hånden og vi lavede nogle forskellige mønstre og farve kombinationer på hænderne inden de satte håndaftryk på væggen.

På den anden side tegnede Kaneya en flodhest med balletskørt.

Et af børnene fik lov til at vælge hvilken farve flodhesten skulle have og en anden bestemte skørtets farve.

Alle børnene fik lov at male på væggen og i fællesskab blev de enige om at flodhesten skulle danse rundt på en græsplæne fyldt med farverige blomster og med en blå himmel med skyer.

Inden de to sidste vægge skulle males, snakkede jeg med børnene om, hvad der skulle være på dem, for at få det til at matche vores fodbold hjørne.

Der blev nævnt en masse ting så som; fodbolde, fodboldmål, fodboldspillere, logoer på klubber osv.

Væg nr. 3 gjorde jeg klar med en masse fodbolde på.

Jeg åbnede op for de børn som ønskede at male og alle dem som ville være med, fik hver lov til at vælge en bold. Bolden fik de selv lov til at bestemme hvordan skulle se ud.

Alle farver blev sat frem og de gik hver især i gang.

Da alle boldene var malet, snakkede vi om hvordan baggrunden skulle males og 3 af børnene gik over og kiggede efter hvilke farver der var. En flot lilla farve blev valgt og baggrunden blev malet.

På den anden side skal vi have malet Mickey Mouse som fodboldspiller. Afventer at Kaneya får tegnet den op for os så vi kan male den, da hun er virkelig dygtig til at tegne.

Væg nr. 4 blev til et fodboldmål med en bold på vej ind i målet.

De som ville være med til at male kom ind. En malede bolden, andre malede himlen og andre fik malet græsset.

To af børnene spurgte ind til om stolperne på målet ikke også skulle males og vi blev derfor enige om at male dem i to forskellige farver.

På den anden side skal vi have malet Minnie Mouse som fodboldspiller. Afventer at Kaneya får tegnet den op for os så vi kan male den, da hun er virkelig dygtig til at tegne.

Valget af Mickey og Minnie som fodboldspillere blev valgt ud fra at børnene havde nævnt følgende:

Både piger og drenge kan spille fodbold.

Efter hvert projekt hjælp børnene med at vaske pensler, tallerknerne og tørre af. Efterfølgende hjalp de med at stille maling, pensler og tallerknerne på plads igen. Forklæder blev hængt på plads og væggene blev stillet til tørre.

Væg nr. 1 og 2 er stillet ud i fællesrummet, hvor de vil skabe rum for læsehjørnet.

Væg nr. 3 og 4 vil komme til at stå ved fodboldbordet, så der kan blive skabt et lille rum der.

Monica Roslund

Arkiv
Redaktionen: SFO-leder Eva Lassen (ansvarshavende), Pernille Skau Nørgaard (redaktør) Til Top